Corporate Social Responsibility

STATUS FOR 2022.

“Året 2022 har været et år med vækst på alle fronter og et år med et specielt collab, som går ind i historiebøgerne. Som det første fashionbrand, designede vi i samarbejde med hummel og DBU en limited edition landsholdstrøje samt en komplet kollektion til det danske herrelandshold. 

Starten af året har været præget af senfølger af Covid-19 og flaskehalse i både produktion og transport, dertil svingende priser hele vejen rundt. Derudover en Rusland/Ukraine konflikt, som har sat sine spor på flere måder.

Det har krævet en stor indsats fra alle parter i virksomheden. Overordnet set, er jeg stolt af indsatsen hele vejen rundt. Et team som har været omstillingsparate og klar til at rykke hurtigt på tingene, i ægte BLS ånd. “ 

- Burim Miftari, CEO

SUSTAINABLE PHOTOSHOOTS.

Hos BLS Hafnia har vi taget hul på en bæredygtighedsmission kaldet Sustainable Photoshoots. Det er et initiativ til at revolutionere den konventionelle tilgang til fotoshoots i udlandet. Typisk skal du flyve modeller, fotografer, tøj og udstyr til lokationen. Men vi besluttede at være dristige og innovative og gøre en stor forskel. 

I stedet har vi valgt en anderledes tilgang, idet vi kun har sendt tøjet til fotografering. Vi har samarbejdet med lokale fotografer og modeller, der har haft frit spil til at lade deres kreativitet komme til udtryk i form af valg af lokationer og selve udformningen. Dette initiativ reducerer ikke kun vores CO2-aftryk, men det giver også tiltrængt støtte til talentfulde fotografer og modeller internationalt. 

Vi brænder for at have en positiv indflydelse og tror på, at enhver indsats tæller, uanset hvor lille den er. Det er derfor, vi er glade for at bevæge os mod en mere bæredygtig fremtid, ét fotoshoot ad gangen. 

Dette initiativ blev ført ud i verden til vores fotoshoot i Kangerlussuaq, Grønland, for vores Alpine Field Equipment og i NYC, USA, for BLS x 888-samarbejdet og vores SS23 kollektion. 

LEVERINGER FRA ASIEN.

Vi har reflekteret over flere forskellige måder hvorpå vi kan forbedre processen bag vores forsendelser fra Asien. Vi har dermed besluttet at vi selv vil stå for at arrangere ordrer fra Asien.

Dette valg har vi taget for at have større kontrol og overblik over hvornår og hvordan vores ordre fragtes til Danmark, samt skabe de bedste forudsætninger for at variere metoderne vi bruger til at få vores ordrer hjem. Førhen har vi primært fået vores ordrer sendt med fly, men nu hvor vi selv arrangerer alle forsendelser er det mere gennemskueligt og lettere at planlægge, om vi kan få ordrer hjem med skib som et alternativ med et lavere CO2-aftryk. 

NYT LAGER.

Vi har foretaget ændringer i forhold til vores lager. Førhen havde vi størstedelen af vores lager in-house. Nu har vi flyttet alt vores lager til en ekstern partner, som står for at pakke og sende alle B2B og B2C ordrer. Dette betyder blandt andet at vores partner, i skrivende stund, pakker alle ordrer i deres egen emballage. 

Papirsposen, der bliver brugt ved forsendelser, har et CO2-aftryk som er 36% mindre end de plastposer, som vi tidligere har anvendt. I forlængelse af ovenstående, er vores CO2-aftryk for pap forblevet det samme, som det tidligere har været. 

EMBALLAGE.

Førhen har den enkelte leverandør været ansvarlig for alt trim-produktion. Dette har vi ændret på, ved at flytte al trim-produktion til ét sted, og dermed strømline produktionen. Dermed opnår vi en sikkerhed omkring at hele vores trim-produktion er af samme kvalitet, udseende og ikke varierer alt efter om der er tale om produktioner fra Europa eller Asien. 

Dermed kan vi også garantere at al vores trim, såsom hangtags, size labels, polybags osv. lever op til de standarder vi efterstræber, særligt til en mere gennemsigtig produktion i forhold til materialer anvendt og hvilke certificeringer der bliver opfyldt. 

OPRINDELSE.

Størstedelen af vores produktion foregår i Portugal, men i forhold til den totale vægt, er fordelingen faldet, sammenlignet med 2020/2021. Udover dette har vi øget produktionen af vores produkter i Kina med 10%. 

Denne stigning i produktion er på baggrund af vores Alpine-kollektioner, som har vokset sig større. 

FORSENDELSER.

Da størstedelen af vores totale produktion er i Portugal, og dermed inden for EU, er vores primære transportmiddel lastbil. Dette er den sikreste og mest optimale løsning grundet den relativt korte strækning. 

Den mængde flytransport vi anvender er primært det samme som vi har brugt de forrige år. Mængden af flytransport ligger akkurat under 10%. 

Den mængde af søtransport som vi anvender, er den største mængde vi har brugt siden vi startede med at måle denne form for transport. For året 2022 er 6% alle vores produkter fragtet hjem via søfragt. 

84% af hele vores produktion er inden for EU, som fragtes hjem via lastbil. Hvis dette sættes i perspektiv er de 6%, som består af søtransport, ud af de resterende 16%, en positiv udvikling.

Du kan læse vores fyldestgørende CSR-rapporter nedenfor.

CSR-RAPPORT 2021/2022